CRA seminář: Trendy v datových centrech
Videozáznam
Audiozáznam
Textový záznam
00:00:00
Dobré ráno, já vás tady vítám jménem Českých radiokomunikací. Moje jméno je Milos Maslík, jsem obchodní ředitel. A jenom na úvod bych si dovolil pár slov. My jsme teda, pro ty, který jste tady z vás nebyli, tak jsme vlastně v jednom z našich objektů, z kterého se dneska zajišťuje vysílání pro Prahu. Možná to vy, co to nevíte, tak Praha dneska je obsluhovaná, co se týče vysílání pouze ze dvou míst a to je odsud. A pak tamhle z toho druhého vysílače, které je tady taky vidět, a to je Cukrák. A to úplně stačí v rámci DVB T2 na zajištění kompletního pokrytí Prahy a středních Čech. Ale to, co je asi důležitější a proč tady jsme, pod náma se nachází jedno z našich datových center. A Asi před deseti lety mi někdo říkal, Datová centra přestanou existovat, protože všechno půjde do cloudu. Ukazuje se, že to zdaleka tak není, takže to datový centrum, který je tady pod náma, tak je toho myslím si důkazem. Jednak tam je náš cloud samozřejmě. Ten cloud je dneska i podle VMware rankingu dlouhodobě mezi třema největšíma cloudama, které vůbec existují v České republice a je to i zejména, protože ten cloud Z části dneska obsluhuje celý HB, BTV a OTT služby. To jsou takový ty služby, který asi znáte. Červený tlačítko na televizi. Ten cloud vlastně umí v reálném čase streamovat to, co pouštíme do vzduchu. a umožňuje, že v reálném čase si ten obsah následně dá poslat do všech možných zařízení, dokáže se v reálném čase podívat, jestli to má doručit na iOS systémy, na PC, na Android a podle toho to v reálném čase zgrebovat, tak proto ten cloud je takhle robustní a velkej. Ale důkazem toho, že datový centra jako takový nejsou mrtvý, je to, že tady třeba u nás dneska mají svoje reky firmy, jako je Alza, jako je Lifesport a tohle to se rozvíjí. My jsme teďka měli možnost. A chtěli jsme si koupit Další datový centrum, a už to dneska můžu říct v Německu, ve dvou lokalitách, bohužel to nakonec nedopadlo, ale v této souvislosti jsme se dostali k zajímavým studiím, které vlastně ukazují, Kde dneska Česká republika co se týče datových center vůbec je? A ukazuje se vlastně, Podle pár ukazatelů, které jsme měli k dispozici, jako jsou třeba metry čtvereční na jednu firmu, nebo potom spotřeba energie a tak dále, tak u nás je ten ukazatel třeba metry čtvereční na jednu firmu 0,12 metrů čtverečních v datovém centru na jednu firmu. Zatímco třeba v Německu, který je ale ještě hodně daleko, třeba za Francií a Anglií, je ten ukazatel zhruba dvojnásobnej a v zemích, jako je Francie a Anglie, už je to potom víc než jeden metr čtvereční v datovém centru na jednu firmu. se i setkáváme s názorem, Já radši data mám u sebe ve firmě, někde pod stolem, protože tam jsou bezpečnější, ale dobře víte všichni, že tohle je naprostá chiméra, protože když porovnáte bezpečnost, a nechci říkat u nás, ale v jakémkoliv profesionálním datovém centru, tak ta bezpečnost, ať už fyzická, nebo potom kybernetická, je úplně někde jinde, než je bezpečnost dat, který má člověk někde u sebe pod stolem. Já nevím, jestli pak budete mít možnost se i do datového centra podívat. Jo, je to tak. Takže určitě tohoto využijte. Kolegové vám k tomu toho řeknou určitě spoustu. Já jsem rád, že jste přišli a my se vlastně těšíme, že s váma můžeme dlouhodobě spolupracovat. Já už teďka předám slovo kolegům, který vám řeknou něco skutečně o trendech v datových centrech. Děkuju.
00:04:28
Dobrý den dámy a pánové, moje jméno je Martin Souček, jsem produktový manažér zodpovědní za datová centra. Moje část se jmenuje Trendy v datových centrech českých radiokomunikací. Abych mohl mluvit o trendech, tak musím i trochu do minulosti. Zmínil Miloš, že před deseti lety jsme s datovými centry začínali. Začínali jsme s datovými centry v tom smyslu, jak je znáte, poskytování kapacity, plochy pro provozovatele nebo pro zákazníky, kteří potřebují spolehlivé služby. Nicméně už od roku 92 třeba tady v této lokalitě poskytujeme housing, České radiokomunikace alonsovali, že otvírají datové centrum, tak jsem byl hodně skeptický. Říkal jsem si, vstupují na trh, který už je obsazený dosti velkými operátory. V roce 2013 jsem dostal možnost začít se podílet na rozvoji datových center. Musím říct, že to rozhodnutí v roce 2010 zabývat se datovými centry bylo správné a podařilo se nám za tu dobu, vlastně za těch 21 let, dostat, troufám si říct, mezi špičku Tady vidíte historii tak, jak jsme postupně budovali datová centra. Je to rozdělené v levé části tady na tuto lokalitu. Jak vidíte, v podstatě každý rok jsme otvírali nový sál, nebo rozšiřovali jsme sály. V regionech jsme otvírali datová centra v Pardubicích, v Brně, ve Zlíně a v Ostravě. Tam byl cíl dostat se blíž k zákazníkům, poskytnout zákazníkům kapacitu, která je, řekněme, blíž k jejich sídlu, Ehm. Je to do roku 2021. Aktuálně v letošním roce jsme otevřeli dva privátní sály. Otázce privátních sálů se budu věnovat později. Samozřejmě nekončíme posledním sálem na datovém centru nebo v regionech. Máme i ambice dál se rozšiřovat. Padlo tady, že jsme se podozříželi nejen v rámci České republiky, ale i v zahraničí. Bohužel teda ta německá akvizice nevyšla, nicméně zvažujeme i rozšiřování kapacit tady na českém trhu. Aktuálně se velmi intenzivně zabýváme možnostmi. Když bych chtěl charakterizovat naše datová centra, tak v jakékoliv z těch lokalit, které jste viděli, se můžeme pišnit tím, že tam dlouhodobě, v řádu 10 let a více, 20 let, nedošlo k žádnému nějakému celkovému výpadku. Je to dané tím, že ta datová centra jsou umístěná v objektech českých radiokomunikací, která jsou designovaná jako součást kritické infrastruktury státu. Datové sály nebo ta datová centra jsou vždycky v objektech, které jsou stoprocentně v našem vlastnictví, čili nehrozí tam nějaké případné výpovědi kvůli ukončení nájmů nebo že jsou nějaké záměry jiné s tím daným objektem. Co tam máme na každém objektu, to je tým lidí, kteří mají dlouhodobou zkušenost s provozováním právě kritické infrastruktury státu, tak, aby jsme odpověděli Tak, aby jsme nevymýšleli vymyšlené, tak aplikujeme v rámci datových center několik standardů, zmíním aspoň tři z nich. Například bych vám možná pro ilustraci ukázal některé prostory, tak jak se měnily v časech, protože my zatím jsme nebudovali datové centrum na zelené louce, ale vždycky jsme uspůsobovali objekty. Tady tohle je všechno z datového centra na Žižkově, ty prostory potom uvidíte na vlastní oči. NN Rozvodna, tak jak vypadala někde v roce 2010, když jsme začínali s datovými centry, vedle vidíte NN Rozvodnu po modernizaci v tomto roce. diesel generátory. V podstatě tady dva nějaké dvacetileté diesely. Tady opět uvidíte i na vlastní oči diesely po modernizaci. A takhle to vypadá, když se upravuje sál. Tohle jsou původně prostory, kde byl T-Mobile, kde byli operátoři. A postupnou výstavbou se to dostává až do podoby standardního sálu. S klimatizacemi máme dva typy sálů. Buď jsou komerční, sdílené, kde chladíme pod zdvojenou podlahou, Mluvil jsem o standardech. Jedním z těch standardů, podle kterých designujeme a navrhujeme datová centra, jsou pravidla Národního bezpečnostního úřadu pro bezpečnostní třídy. Naše datové centra jsou připraveny nebo designované tak, aby byly na úrovni tajné a aby splňovaly bezpečnostní třídu 3. Proč v rámci datových center? Je to kvůli tomu, pokud se srovnáváme s nějakými datovými centry dalšími nebo pracujeme s některými zákazníky, kteří mají nároky na vyšší bezpečnost, tak je to poměrně jednoduché prokazování, nebo můžeme to očkrtávat, co všech splňujeme. Dalším standardem je PCI DSS, což je standard tedy specifický pro společnosti z bankovního sektoru, platební karty a podobně. Je to pro firmy, které zpracovávají citlivá data a musí zase splňovat nějaké standardy. A posledním standardem, takovým širším, je TIA 942. Nevím, kolik z vás možná jste se setkali, nebo určitě jste se setkali s pojmem TIR. TIR 1, 2, TIR 3, 4. Říká vám to něco? Je to mezinárodní standard, který určuje kvalitu respektive provozní spolehlivost konkrétního datového centra a vlastně té spolehlivosti potom i odpovídá dostupnost. Většinou u větších firem je požadován TIR 3, což je v rámci ty a tato úroveň, kde máte 2N napání pro objekt, to znamená přípojky ze dvou směrů a pak tam máte komponenty, vždycky N plus 1, jedna záložní komponenta na každou část, na UPS, na chlazení a podobně. Proč TIA a proč DC Tower? TIR je standard, který je definovaný americkým Uptime Institutem a je to standard, který nezohledně úplně všechny aspekty toho datového centra. TIA je To je v podstatě také americký standard, ale ten standard ohodnotí čtyři oblasti. Jednak konektivitu, jednak k stavební provedení, potom jak je řešený napájením a mechanical je chlazení. A ve chvíli, kdy procházíte nějakou certifikací datového centra, tak nedochází k certifikaci jenom nějakých dokumentů, ale ty auditoři hodnotí i skutečné provedení. Jaké služby v datových centrech nabízíme? Standardní reky do 6 kW. Samozřejmě jsme schopni řešit i vyšší příkony. Nabízíme řešení pro vyšší zabezpečení reků, pro kontrolu přístupu. Vlastně tyhle všechny věci uvidíte na sálech. Pokud zákazník nemá takové prostorové nároky, stačí mu polovina reku nebo čtvrt reku, i to jsme schopni zabezpečit. Vždycky ty reky jsou fyzicky oddělené. Samostatnou částí, už jsem o ní mluvil, jsou privátní sály. Na ty se zaměřujeme v posledních několika letech a je to pronájem celého prostoru zákazníkovi, kdy ten sál designujeme podle jeho potřeb. Je to vždycky projektová věc, kdy od začátku se zákazníkem spolupracujeme. na designu, na tom, jaké má skutečné potřeby a podle toho děláme návrh projektu, realizaci, samozřejmě celou dobu ve spolupráci se zákazníkem, až na konci probíhají testy. Jsou samozřejmě doplňové služby v rámci těch datových center, remote hands, to znamená, může zákazník zavolat na naši podporu a uděláme nějaké základní úkony, konfigurační místnost a tak dále, to znáte. Privátní sál. Jak jsem říkal na začátku, bývá nějaká představa zákazníka. Není to jenom o bezpečnosti, je to také o nějaké provozní efektivitě a o tom, že je potřeba udělat řešení na míru. Zákazník hledá záložní lokalitu pro své datové centrum, nejenom třeba v Praze, ale i v regionu. Chce mít větší míru zabezpečení, chce mít větší kontrolu nad tím provozem. tak, aby měl pocit, že to je jeho datové centrum. Tady vidíte, jak to může vypadat rozdíl mezi představou a potom realitou. My si snažíme, aby jsme byli blíž té představě než tomu. nechtěnému výsledku. a Vpíš možná asi to bych řekl během prohlídky, kdy na jeden zatím nevybavený privátní sál se půjdeme podívat, ale u těchto realizací se snažíme maximálně vytěžit z toho daného prostoru nebo vytěžit maximum. Já jsem si dneska vzal na sebe svet, protože bylo venku taková zima, ale začátku mám pocit, že se za chvilku rozteču, tak já to zkusím urychlit. A. reky a byžu, říkáme tomu byžu, zákazníky až někdy překvapí, jak je důležité myslet i na design toho reku, třeba vedení kabeláží a podobně, protože to vše má dopad na to, jak na proudění vzduchu, na provozní náklady, na efektivitu. Čili řešíme se zákazníkem opravdu každý detail. Tady máte příklady několika privátních sálů, které jsme realizovali. Vidíte třeba, poslední dobu používáme nadrekové jednotky s přímým výparem, které nám umožní dostat maximálně využitý prostor. Není chladzení. Není chlazení pod podlahou, studený vzduch padá ze zora do studené uličky, je tam větší efektivita chlazení a i ty provozní náklady, zvlášť u sálů, kde je větší příkon, tak ty úspody můžou jít až do 10 tisíc měsíčně. Já bych vám ještě ukázal, když tady nechtěl polít. Krátké video. Krátké vědomosti, 3-4 minutové. Abyste měli představu, jak to vypadá, když se staví privátní sál. Tohle byl ještě takový extra oříšek, protože jsme rozšiřovali sál pro jednoho našeho zákazníka za plného provozu.
00:16:48
Vítejte v DC Tower, datovém centru českých radiokomunikací v Praze na Žižkově. České radiokomunikace provozují služby datových center již od roku 1992. Pravidelně investují do jejich modernizace, rozšiřování kapacity, navyšování výkonu a také do vylepšování bezpečnostních a provozních opatření. Kromě standardních služeb komerčních datových sálů, nabízejí svým zákazníkům také prostory privátních sálů. Jedním z takových zákazníků je internetová společnost LifeSport. Společnost Life Sport je na trhu od roku 2006 a zabývá se online projekty se sportovní tématikou. Její služby využívá přibližně 75 milionů lidí na celém světě.
00:17:37
Já bych to doplnil za tu dobu, co je Lifesport u nás, tak už dosáhli na 100 milionů zákazníků po celém světě a to portfolio služeb dále rozšiřují, což byl taky důvod, proč jsme rozšiřovali i ten jejich sál.
00:17:50
Primárním důvodem pro rozšíření datového centra je neustálý růst společnosti LifeSport.
00:17:57
Pro rozšíření využívaného privátního sálu se společnost LifeSport rozhodla v roce 2016. Zahájení stavby předcházelo několik měsíců plánování. Samotná stavba pak proběhla v rekordním čase tří měsíců a za plného provozu technologií klienta. Před zahájením stavebních prací bylo nezbytné všechny prostory prachotěsně oddělit, aby nebyl ohrožen chod technologií. Jako první se stavěla místnost pro záložní zdroje. K významným změnám došlo i v zázemí datového centra. Rozšíření samotného datového sálu probíhalo za plného provozu technologií klienta. Po třech měsících došlo k předání funkčního a rozšířeného sálu klientovi LifeSport. Zrekapitulujeme si průběh rozšiřování privátního datového sálu LifeSport. A co všechny tyto změny znamenají pro zákazníka společnost LifeSport?
00:20:30
Pro LifeSport to znamená několik let klidu, kdy nemusíme řešit, kam dávat servery.
00:20:36
České radiokomunikace poskytují služby komerčních datových center, provozují regionální datacentra, privátní datové sály a nabízejí další služby, které souvisejí s IT infrastrukturou a provozem datových center.
00:20:53
Čili tohleto byla ukázka, jak se buduje datové centrum. Tady to bylo opravdu oříše, jak jste viděli, technologie zákazníka byly zabalené v prachotěsném obalu a všechno tam fungovalo. Datová centra, jak jsem říkal, máme privátní sály, jak tady jsme schopni budovat privátní sály nebo kapacity i v regionech. A v rámci nějakých dalších možností zvažujeme i o dalších lokalitách, například Jíčín, Hradec Králové, České Budějovice. A na své cestě k těm zákazníkům nechceme zůstat jenom limitovaní na naše objekty, ale naší ambicie je i nabídnout služby, pokud zákazník třeba chce modernizovat vlastní servrovnu nebo chce provozovat ve dvou lokalitách u sebe a případně v datovém centru, tak nabídnout i řešení, kde mu dodáme v podstatě all-in, Závěrem bych chtěl ještě zmínit jednu část nebo zplánovaných aktivit, jeden z těch trendů, na který se chce mě zaměřit. Zmínil jsem, že jsme součástí kritické infrastruktury státu. Jak víte, máme po celé republice řadu objektů. Díky tomu, že se přecházelo z analogového vysílání na digitální, tak v těch objektech nám zůstala řada nevyužitých prostor. Máme tam poměrně dost energii a zvažujeme možnost budování jakýchsi malých. Já jsem to nazval low cost housingu, není to úplně přesné. Chceme se zaměřit na firmy, které se zabývají například těžbou kryptoměn, kde jsme schopni nabídnout spolehlivý provoz ve zabezpečené prostory, kvalitní prostory po celé republice a v tuhle chvíli jsme ve své fázi průzkumu trhu a definování nějakých dalších možností, které jsme schopni nabídnout. To je za mě vše. Já se potom budu těšit, až vám budeme s kolegou moct vysvětlit nebo spíš představit naše datová centra, abyste viděli na vlastní oči, takhle to ještě není úplně vončo. Tak jo, děkuji za podorost.
00:23:12
Dobrý den i za mě. Děkuji za pozvání. Jmenuji se Jaroslav Beneš. A ve společnosti For IT Services mám na starosti obchod. Jsme partnerem a zároveň České radiokonikace jsou naším zákazníkem. Naše zaměření je na datová centra. Právě proto jsme se dneska připravili prezentaci ohledně All-in-One datového centra. Další oblasti jsou například IP zařízení, máme rádi například Juniper Networks. A poslední takovou velkou částí jsou komunikační systémy a infrastruktura. Tam si můžeme představit, že je to kamerový systém, docházkový systém, přístupový systém, nějaké Wi-Fi zařízení, případně elektronické zabezpečení objektů a nebo celých areálů. Na tom obrázku můžete vidět jednu z posledních instalací právě All-in-One DC. A co se díká společností těch log, tak to jsou někteří naše zákaznice, kteří využívají naše služby. Co to vlastně? Ten All in 1DC je, můžeme si to představit jako jeden rack a v tom racku je nainstalováno všechno, co znáte ze svého datového centra, co znáte ze své serverovny. Je to zařízení, které je nainstalované, přivezeme vám ho přímo do lokality a společnost České radio komunikace vám dokáže tuto službu zprostředkovat i formou nějaké externí služby. To zařízení je připraveno pro všechny typy firmního IT a je to, bych řekl, taková skládanka. Vy sami si řeknete, jakou non-IT technologii do toho reku potřebujete a chcete stejně tak, jaké IT zařízení byste rádi využívali. Když se podíváme více do podrobna, tak jsme si řekli, že to je rek. Naši zákazníci využívají rek od výšky nějaký 21 U až po nějaký 48 U. Takový standardní rozměr bych řekl, že je výška 42 U, to je asi řádově 2 metry. Výška 2 m, šířka 60-80 cm záleží na té infrastruktuře, kterou tam máte a hloubka minimálně 1 m. K tomu samozřejmě slouží nějaká fyzická bezpečnost, fyzické zabezpečení. Používáme od generálního klíče přes nějakou čtečku, pin, přes nějaký bioprvek nebo kombinaci toho všeho dohromady. Určitě důležité je chlazení. Pokud v tom reku budeme mít 1-1,5 kW, tak není potřeba aktivní chlazení, stačí případně nějaká ventilátorová jednotka. Pokud ale budeme ten rek potřebovat pro 3, 4 nebo 6 kW, tak potom je potřeba nějaká interní klimatizační jednotka, která se nainstaluje do toho reku a k tomu je malá venkovní jednotka, takzvaný kondenzátor. Další důležitou částí, určitě víte, jsou UP systémy. Zákazníci většinou používají zálohu po dobu řadu desítek minut, ale máme i aplikace třeba z potravinářského průmyslu, kde ta záloha je více než jednu hodinu. To červené zařízení na slajdu je hašení. Já jsem si dovolil přiníst, protože all-in-one jako takový jsem nedokázal přivez, zase část hašení. Můžeme potom porovnat, jak vypadá hašení pro jeden rek a jak vypadá hašení, když se půjdeme podívat do datových sálů. To zařízení je složeno z řídící desky, která přes senzory, ať je to teplotní senzor nebo opticko-kouřové, šidlo vyhodnocuje, co se v tom reku děje a v okamžiku, kdy zjistí, že třeba zahořel nějaký zdroj nebo že je nějaký požár, tak z této nerezové nádrže vypustí hasivo Novec 1230 pomocí těchto dvou dusíkových lahví. Dále potom jsou k dispozici ještě kontakty na externí rele nebo na externí zařízení a nesmí chybět samozřejmě baterie a zdroje jako takový. Pokud vypustí to hasivo, tak to znamená, že by ty dveře toho rekou měly být pevné, prosklené, sníží se hladina kystíku v tom reku řádové nějakých 10-11%, tím prádem přestane hořet, přestane to zahoření jako takové. No a samozřejmě nesmí chybět i věci kolem monitoringu, kolem proaktivního monitoringu, stejně tak nějaké kontakty čidla teploty, čidla vlhkosti, případně zápolové čidlo. I když všechno tohle co nainstalujeme do toho standardního RECu 42U, tak pořád pro vaše zařízení vznikne minimální prostor 30U. To znamená, můžete tam nainstalovat více jak 30 jednoučkových zařízení. Když jsme vybírali dodavatelé a výrobce, tak jsme si kladli otázku takovou, aby vy jako zákazníci jste si mohli vybrat ze široké škály jak dodavatelů, tak výrobců. To znamená, na každou tu komponentu, která v tom All-in-One DC je, máme 5 až 6 výrobců, takže to opravdu se dá fyzicky vybrat. Tady jsou jenom někteří jmenovaný. Možná bych zmínil společnost Vilo, asi ho znáte, tu společnost z čerpadel, ale například společnost Vilo vybíjí i tenhle systém hašení, S tím All in One jsou samozřejmě spojené konzultace, zaškolení, obsluhy, stejně tak i vzdálený dohled 24-7. Součástí monitoringu je i notifikace, to znamená, vy můžete dostat e-mail nebo SMS-ku o tom, co se s každou tou technologií, tou komponentou v tom reku děje. Velice důležitá je garantovaná úroveň služby a hlavně pravidelné prohlídky, například toto hasící zařízení se preventivně servisuje jednou za dva roky. A máme k dispozici pro vás i garantovanou dobu dojezdu v případě, že si ta daná technologie v tom reku vyžaduje. Asi každý z nás přemýšlíme, zdá by se to v našem biznise nebo ve vašem IT takové zařízení mělo nějaké uplatnění. Určitě si můžeme představit spoustu možností, spoustu příkladů. Jedním z nich může být to, že vaše společnost roste, vlastně tak roste i IT zařízení, ale serverovna jako taková už není úplně v ideálním stavu, takže je potřeba nějaké komponenty nainstalovat například do All-in-One DC nebo případně se rozhodnete, že klíčové aplikace nebo testovací prostředí si necháte u sebe v lokalitě a to IT jako takové přesunete sem do datového centra. anebo Mně napadá možnost, rádi byste třeba využívali cloud, ale jste takový typ zákazníka, že máte radši ty technologie sami u sebe, tak zase můžeme spolu s českými radiokomunikacemi nainstalovat all-in-one DC přímo k vám do lokality a stejně tak vám kolegové nainstalují on-site cloud. Těch možností je spoustu, určitě bychom vymysleli další. Hlavní myšlenkou toho celého je, že využíváme dostupné komponenty, které všichni známe a skládáme je tak, aby ten systém, aby to řešení dávalo smysl, hlavně pro vaše IT technologie a aby ten váš IT provoz byl co možná nejspolehlivější a nejbezpečnější. De facto je to projektové řízení. Stejně tak, jak řešíte jiné služby, tak to znamená komunikace a celý ten systém společně vyprojektovat. Takže To je asi na úvod všechno. Já vám děkuji za pozornost. Pokud jsou nějaké otázky, tak klidně se ptejte nebo případně pojďte se podívat blíž na to zařízení, abyste viděli, jak takové hašení pro jeden rek vypadá oproti tomu, jaké hašení používají tady v Českých radech umykacích. Děkuji.
Přihlašovací formulář
Žádní přednášející.